חברה בצמיחה – 5 טיפים בדרך לגיוס משקיעים

מאת: איריס דורפמן

כל חברה בתחילת דרכה זקוקה למשקיעים שיאמינו בה.

סטארטאפיסטים צעירים מנסים את מזלם במגוון אקסלרטורים, חממות טכנולוגיות, תחרויות יזמות ושיחות עם משקיעים בתקווה למצוא את החיבור הנכון שיסייע לצמיחת העסק.

מונח מוכר בתחום זה הוא נאום המעלית (“Elevator Pitch”). מדובר בנאום מטאפורי שצריך להיות מוכן בשרוולו של כל יזם, עבור מקרה בו ייתקל במשקיע פוטנציאלי לפרק זמן קצר ומוגבל כמו נסיעה במעלית. הנאום צריך להיות קולע ותמציתי, על מנת שהמשקיע יסתקרן לשמוע עוד על המיזם ויווצר בסיס לקשר בהמשך.

נאום המעלית הוא אמנם מטאפורי, אך הוא בהחלט נחוץ למגוון הקשרים ממשיים. אחד מהם הוא תחרויות יזמים בהם לכל צוות מוקצה זמן מוגבל להצגת החברה או הרעיון.

איך ניתן להפוך את הנאום הזה למצליח? הנה כמה טיפים שיכולים לסייע:

ספרו סיפור.

כל עסק והסיפור שלו: אצל אחד הסיפור יכול להיות על הרעיון להקים את המיזם ואצל אחר הסיפור יכול לעסוק בשותפות בין צוות היזמים או במוצר עצמו. סיפור טוב הוא כזה שמשאיר את הצופים במתח לקראת ההמשך. אתרו את הסיפור שלכם.

בנו מצגת תמציתית ואסתטית.

המצגת, כמו נאום המעלית, צריכה להיות קצרה על מנת לסייע להעברת המסר. לצורך כך עדיף להשתמש בכמה שיותר תמונות ובכמה שפחות מילים. זכרו שהיא נמצאת ברקע של הדברים שנאמרים בעל פה, ולכן ככל שהיא תהיה אינטראקטיבית יותר, כך היא תסייע להבניית הסיפור שיצרתם.

קחו בחשבון את הידע הקודם של המשקיעים.

כל משקיע בא עם הרקע והניסיון שלו. אם יש לכם אפשרות, חפשו מידע אודות המשקיעים וכוונו את הדברים שלכם בהתאם לעולם התוכן שלהם. באופן כזה לא תצטרכו לחזור על דברים שהם מובנים מאליהם לשני הצדדים, ותוכלו לפנות זמן יקר לצורך יצירת שפה משותפת עם המשקיעים הפוטנציאליים אשר תוכל לקרב אותם לרעיון שלכם.

הכירו במתחרים.

לכל רעיון, חדשני ככל שיהיה, ישנם מתחרים בשוק. מעבר לכך שניתן ללמוד המון מדרכם של עסקים אחרים, בעולם תחרותי שכזה, קיימת חשיבות עצומה להכרה במתחרים הללו. מתוך הכרה זו יכולה לצמוח הייחודיות שלכם כעסק וכחברה חדשה.

הציגו את הכישלונות שלכם.

כמו ששר הזמר דודו טסה, “עדיף כישלון מפואר מחלומות במגירה”. לכל אחד יש כמה סיפורי כישלונות מפוארים ברזומה, הטובים שבהם כוללים הפקת לקחים מושכלת. השתמשו בסיפורי הכישלונות המפוארים שלכם כדי להראות מה למדתם ואיך מימשתם זאת בהמשך התהליך. מעבר לכך שזה מסייע ליצירת קירוב והזדהות אצל השומעים, זה יעיד על כך שלמדתם דבר אחד או שניים ואתם מוכנים לשלב הבא.

הכותבת הינה פרקטיקנית (מתמחה) בקבוצת ד”ר עדנה פשר ושות’ יועצים לניהול
iris@pasher.co.il

Posted in אסטרטגיה וניהול שינויים.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *