
ירדן מוסרי:
המאפיין העיקר של קבוצת ד”ר עדנה פשר ושות’ הוא שזה ארגון משפחתי.
אז למה הסנדלר לא הולך יחף?
הקבוצה מתאפיינת במשפחתיות וגם מייעצת מתחילת דרכה לעסקים משפחתיים נוספים.
לקראת הפקת הניוזלטר ראיינתי את ד”ר עדנה פשר על התמחותה כיועצת לארגונים משפחתיים ושאלתי על היתרונות והחסרונות של ארגונים משפחתיים ומה מאפיין אותם, וכמובן, למדתי מספר טיפים חשובים שכל ארגון משפחתי צריך לדעת!
נתחיל בשאלה בסיסית,
– מה זה בכלל עסק משפחתי ומה המאפיינים שלו?
״עסק שעובדים בו בני המשפחה ו/או שותפים בו בני המשפחה ו/או מנהלים אותו בני המשפחה. לכן, הוא מאתגר מבחינה מקצועית כי צריך לעזור לכולם לשמור גם על העסק וגם על המשפחה, לגדל את העסק והמשפחה. לפעמים יש ניגוד עניינים, ולכן צריך למצוא פתרונות יצירתיים ומורכבים לאתגר מורכב.״
קצת עלייך..
– כמה שנים את מייעצת לעסקים משפחתיים?
״41 שנים. תמיד היו עסקים משפחתיים שעבדנו איתם. ותוך כדי תנועה נוצרה חיבה מיוחד לעסקים האלה.״
– האם את מרגישה, שיותר קל לך להתחבר לעסקים כאלו, כי העסק שלך משפחתי?
״כמובן, ויש להם חן מיוחד בעיניי וגם אתגר מקצועי ייחודי, ואני אוהבת אתגרים מקצועיים, לכן אני נהנית מאוד בעבודה איתם.״
– למה את בחרת להקים עסק משפחתי?
״זה התהווה באופן טבעי. יוסי פשר, בעלי, הצטרף אלי בשנים הראשונות, ובמרוצת השנים למדנו , שמכל השותפים, שהיו גם לי וגם לו בעסקים במהלך השנים, השותפות שלנו היא הטובה שבהם, ואנחנו רוצים, שהעסק יחיה “לנצח” (כשם ספרו של ג’ים קולינס ״לנצח נבנו״), ומאושרים, שהבן הצעיר שלנו, ד”ר ירון פשר, עובד איתנו כמנכ”ל והעורך של “סטטוס” – כתב העת שלנו למנהלים, והבת הבכורה, עו”ד רחל פשר אייקנאר, הצטרפה לאחרונה לעמותה שהקמנו עם חברים, “המכון הישראלי לערים חכמות”. זה כמובן משמח ומייצר יציבות וקיימות. זה גם מאוד מרגש אותי כיועצת לסייע לעסקים המשפחתיים במעבר בין הדורות. בעיני זה עצוב, כשאין בדור השני ממשיכים. בפירמה שהקמתי אני רואה מפעל חיים, והתשוקה, שהוא יהיה בר-קיימא גם אחרי, מובילה אותי בכל מה שאני עושה בשלב הזה של חיי. החזון שלי הוא, שגם בעתיד, קבוצת פשר תמשיך להיות פלטפורמה לפתח ולהתפתח בה גם לבני המשפחה וגם לעובדים. ״
– מה היתרון הכי גדול לדעתך בעסק משפחתי?
״כאמור, יש בו יציבות, ובעולם דינאמי זה יתרון גדול. הוא גם נכס למשפחה בשני היבטים: ראשית, כמובן, בהיבט הכלכלי – המשפחה מתפרנסת ממנו, ושנית, בהיבט האישי. זו פלטפורמה, שמאפשרת לבני המשפחה לאתר את היתרונות היחסיים שלהם, את האהבות שלהם, היכולות שלהם. וגם לעובדים יש יתרון בעסק משפחתי. אנחנו מנהלים את העסק שלנו כמו משפחה מורחבת, וגם מי שאינו בן במשפחה הביולוגית, הוא חלק ממנה, וחשוב לנו לסייע גם לו לגדול ולצמוח בה.״
– מה החסרונות? הרי ההיבט הכלכלי הוא גם סיכון.
״נכון, יש רמת סיכון מסוימת, תחושה, ש״כל הביצים בסל אחד״. העסק האחד, שמפרנס את כל המשפחה, וזה לעיתים מלחיץ. זה ודאי עול. אבל אם הפלטפורמה הזו מאפשרת ולא חונקת, היא מעודדת צמיחה של מיזמים חדשים ואיתם פיזור סיכון!
חיסרון נוסף: לפעמים זה מסובך מידי, למשל, לפעמים קשה לבעל ואישה לעבוד ביחד. כדי לצמצם את הקושי, אני ממליצה לכל העסקים המשפחתיים, גם אם הוקמו על ידי בני זוג, לא להכניס לעסק המשפחתי בני זוג של הדור הצעיר, אפילו לא כשכירים. קשר דם הוא כל כך חזק, שהוא מייצר לרוב מחויבות, שעוזרת גם להתגבר על חילוקי דעות וקונפליקטים. ״
– עסק משפחתי הוא שילוב של משפחה ופרנסה, איך דואגים שהפרנסה לא תפגע במשפחה ולהפך?
״יש צורך בזמן איכות לעסק וזמן איכות למשפחה וכללים שונים לשתי סביבות התקשורת האלה. בסביבת התקשורת בעסק ההתנהלות של בני המשפחה צריכה לשמור על נורמות התנהגות עסקיות. בסביבה המשפחתית נורמות ההתנהגות צריכות להיות משפחתיות. יש כללי תקשורת המתאימים לכל סביבה, אמנם אלו כללי תקשורת בלתי פומרליים אבל חשובים.
יחד עם זה, אני לא מאמינה בהפרדה מוחלטת, מאמינה במשפחתיות כערך גם בעסק לא משפחתי, כי מקום עבודה שהוא כמו משפחה, כלומר כשיש סביבה שמאפשרת ניסוי וטעייה, שרגישה לבעיות אישיות, שמסייעת לפרט להתפתח ולמצות יכולות – זה מקום עבודה אטרקטיבי. בעידן בו אנחנו מתחרים על עובדים טובים, משפחתיות היא נכס גדול ותורמת מאד לאטרקטיביות הארגון. כשהעובדים השכירים מרגישים חלק מהמשפחה זה הישג ענק!״
– מה הדברים שמהם צריך להיזהר בעסקים משפחתיים? אילו נורות אזהרה יש?
״מי שאינו בן המשפחה הביולוגית צריך להבין את הצורך הכפול, לגדל את העסק וגם את המשפחה, ולעזור בזה. אפילו מנכ״לים שכירים ומוצלחים, שלא הבינו את האתגר המורכב הזה – כשלו.״
– ספרי לי סיפור אחד מרגש, שהיה לך בתהליך עם עסק משפחתי
מרגש אותי, כשבעסקים משפחתיים, שאנחנו מלווים במשך שנים רבות, אנחנו זוכים לראות, איך הדור הבא נכנס לעסק. הרגע שהכי ריגש אותי מכל מה שאני זוכרת הוא, כשהגעתי לאחד הארגונים לייעוץ בהזמנת המנכ״ל, כשאביו עדיין היה פעיל בעסק באופן חלקי, והוא ישב במשרדים ופנה אליי ואמר, שכל מה שהוא מבקש ממני הוא שאשמור על הבן שלו! הוא לא ביקש, שאשמור על העסק, אלא על הילד שלו, שכבר היה המנכ״ל! גם במערכת הערכים שלי, אני מאמינה, שחשוב יותר לשמור על המשפחה מאשר על העסק. ברגע של דילמה ערכית בין שניהם – אני בוחרת לשמור על המשפחה.״
– האם פגשת גם מקרים קשים וכואבים?
״ודאי. למשל, כשאבי המשפחה נפטר בפתאומיות, והבנים מתלבטים, איך להמשיך הלאה, ומגיעים אלינו כדי שנעזור להם. התהליך של המעבר בין הדורות בעסק משפחתי הוא אתגר.״
את חושבת, שעסקים משפחתיים הם יציבים יותר?
״רוב הכלכלה העולמית נשענת על עסקים משפחתיים. ללא ספק זה ארגון יציב יותר. גם לקוחות יודעים, שבעסק משפחתי יש על מי לסמוך. אין דבר חזק יותר מקשר דם.״
– היית ממליצה ליזמים להקים עסקים משפחתיים?
״בהחלט כן. אני חושבת, שזה מודל מוצלח. המחויבות של בני המשפחה זה לזה ולעסק המשפחתי היא מאד גבוהה. אני מאמינה, שהשותפות הזאת מחזקת גם את הקשר המשפחתי וגם את העסק. זה לא קל, אבל שווה את המאמץ.״
– למה כדאי לבחור בקבוצת ד”ר עדנה פשר כיועצים לעסק משפחתי?
״העובדה, שאנחנו בעצמנו עסק משפחתי ותיק, נותנת לנו יתרון יחסי בעבודה עם עסקים משפחתיים אחרים. אנחנו מכירים את האתגרים מניסיון אישי, ויש לנו 41 שנים עם קבלות להצלחה. הפירמה שלנו היא הותיקה בתחומה בארץ, ואין תחליף לניסיון, ואנחנו גם עוזרים ללקוחות שלנו ללמוד אלה מאלה.״
– משפט אחרון, מסר שהיית רוצה להעביר בנושא
אני מאד אוהבת עסקים משפחתיים, ומאחלת לכולם הצלחה, ואני מאחלת גם לעסק המשפחתי שלנו, שיחיה לנצח…
—————————
*ירדן מוסרי היא מנהלת לקוחות בקבוצת פשר.