אקוסטים

חיבור בין עולם החינוך לתעשייה:​יום שיא במקורות כמודל לשיתוף פעולה חינוכי-תעשייתי- יזמי \ מאת: אושרית מרין פרביאש

אקוסטים

לאחר שנות קריירה משמעותיות במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית, בחרתי להתמקד בתחום הייעוץ הארגוני, מתוך הבנה עמוקה של הצורך בגישור בין עולמות החינוך והתעשייה. כיום, במסגרת הפרקטיקום שלי בקבוצת פשר, המהווה לא רק ארגון ייעוץ מוביל אלא גם משפחה תומכת ומעצימה, אני מובילה תהליך ייחודי המחבר בין שני עולמות אלו, תוך ליווי פרויקט חדשני בבית ספר הולץ בתל אביב.
בעוד מערכת החינוך בישראל מתמודדת עם אתגרים משמעותיים, כפי שמשתקף בתוצאות המבחנים הבינלאומיים, מתרחשות יוזמות מעוררות השראה המציעות תקווה לעתיד החינוך בישראל. אחת מהן היא שיתוף הפעולה הייחודי בין בית ספר הולץ בתל אביב לבין חברת מקורות, במסגרת פרויקט ECOSTEAM היוקרתית של האיחוד האירופי.
בתפקידי כיועצת ארגונית מתמחה, פעלתי להוציא מן הכוח אל הפועל את החיבור המשמעותי שיצרה ד”ר עדנה פשר בין בית הספר לחברת מקורות. התחלתי בקיום פגישות שבועיות עם קבוצת תלמידים נבחרת וצוות מורים מצומצם. המטרה הייתה להנחות את התלמידים במציאת מיזם חדשני בתחום צריכת המים ואיכות המים בישראל.
כמובילת התהליך, ליוויתי את התלמידים בכל שלבי המחקר והפיתוח, החל מביצוע סקרים וסקירת ספרות מקצועית, ועד לבדיקות היתכנות מעמיקות. תוך כדי התהליך, ראיתי כיצד ההתלהבות מהפרויקט מדבקת, והצלחנו לרתום מורים נוספים מדיסציפלינות שונות, שתרמו כל אחד מתחום מומחיותו. מעורבות בית הספר הייתה משמעותית במיוחד, כאשר דב רייכמן, מורה ליזמות בבית הספר, לקח חלק פעיל ומשמעותי בתהליך והעשיר את התלמידים מניסיונו המקצועי בתחום היזמות. דב לא הסתפק רק בהוראה, אלא פעל באופן נמרץ ליצירת שיתופי פעולה משמעותיים בין התלמידים לבין קהילת צוות החינוך, מה שהעצים את חווית הלמידה והעשייה של התלמידים.
לאורך התהליך, זיהיתי אתגר משמעותי בחיבור השוטף בין המומחים מחברת מקורות לבין התלמידים. למרות הרצון הטוב של כל הצדדים, כולל התמיכה המשמעותית של מנהלת בית הספר, שרית מלמד, היה צורך בפתרון יצירתי. מתוך הבנת חשיבות הקשר הבלתי אמצעי בין התלמידים למומחים, יזמתי את רעיון יום השיא שיתקיים ב-8.1.25 בחברת מקורות שבו ייקחו חלק דמויות מפתח מהארגון, ביניהן סמנכ”ל ההנדסה מר יוסי יעקבי, מומחים ומנטורים ליזמות מחברת מקורות.
בתפקידי כמתכללת התהליך, אני רואה כיצד המפגש הבלתי אמצעי בין התלמידים למומחים מהווה נקודת מפנה משמעותית בפרויקט. זהו צעד חשוב בתהליך פיתוח המיזם של התלמידים, המאפשר להם לקבל משוב מקצועי ישיר על רעיונותיהם ומידע שישלים וידייק את המיזם.
מניסיוני בשדה החינוך, אני יכולה להעיד כי חשיבותו של יום השיא חורגת מעבר למסגרת התחרות עצמה. הוא מהווה מודל לאופן שבו ניתן לחבר בין עולם החינוך לתעשייה, תוך יצירת ערך משמעותי לכל הצדדים המעורבים. בית ספר הולץ, שחרט על דגלו את טיפוח החשיבה היצירתית והחדשנות, וביחד בשיתוף והנחייה שלנו מוביל להעצמת תלמידים ולפיתוח כישורים עסקיים וחשיבה פורצת דרך – מיומנויות הנדרשות יותר מתמיד בעידן הדיגיטלי של המאה ה-21.
כיועצת ארגונית מתמחה וכמי שמכירה את מערכת החינוך מבפנים, אני רואה ביום השיא הזדמנות לייצר מודל עבודה חדשני שיכול לשמש השראה למוסדות חינוך נוספים. התקווה היא שיום השיא במקורות יסמן את תחילתו של עידן חדש בחינוך הישראלי, עידן שבו שיתופי פעולה בין בתי ספר לתעשייה בכלל, ולתחום היזמות בפרט, יהיו חלק מוסדר ובלתי נפרד מתהליך הלמידה ולא באופן חד פעמי.
כאם לשתיים וכאשת חינוך בנשמה, אני מאמינה שכאשר ניתנות ההזדמנויות המתאימות, התלמידים מסוגלים להגיע להישגים מרשימים ולפתח פתרונות חדשניים לאתגרי העתיד. הנוער המדהים בבית ספר הולץ מוכיח זאת יום יום, ואני גאה להיות חלק מתהליך משמעותי זה.

*הכותבת היא יועצת ארגונית מתמחה

Posted in ניהול ידע וחדשנות.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *