save the date

למי קראת חריג? / מאת: רונית הירש וירדן פשרל

save the date

מגלים איך ומה עושים האנשים שמשלבים AI בלמידה
בהצלחה חריגה – לטובה!

כחודש לפני כינוס הועידה השנתית של לשכת טכנולוגיות המידע בישראל, פנתה שי גרשון – יו״ר מרכז מצוינות טכנולוגיות חדשניות בלמידה בלשכה ואמרה שהיא רוצה לשלב בכנס הרצאה על ״מה קורה שם ביחסים בין האדם לבינה בתהליכי למידה, שיכול להפוך את השילוב לסיפור הצלחה״.

ד״ר עדנה פשר ושי גרשון ביצעו בעבר מחקר משותף בנוגע להוראה מרחוק בתקופת הקורונה והתקבלה החלטה לשחזר את ההצלחה – להשתמש במתודולוגיית ה APD ולבחון את גורמי ההצלחה, הפעם, בשילוב AI  בלמידה.
מתודולוגיית ה APD היא מתודולוגייה שקבוצת ד״ר עדנה פשר חלוצה בה, יושמה במספר ארגונים וקהילות והיא מוכחת כמובילה לפיצוח אתגרים קשים במיוחד, באמצעות מחקר פעולה.

אז התגבשנו כצוות מחקרד״ר עדנה פשר, שי גרשון, ד״ר אשר עידן – מומחה לבינה, ואנחנו – ירדן פשרל ורונית הירש. בהתאם למתודולוגייה הפצנו ״קול קורא״ ואיתרנו מובילי למידה במערכת החינוך, באקדמיה ובארגונים שונים, שנתפסים על ידי הסביבה כפורצי דרך, יוצאי דופן שמשלבים בינה בתהליכי למידה בצורה ייחודית ומעוררת השראה. אלו הם 19 ה״חריגים החיוביים״ שלנו. מפאת קוצר הזמן ערכנו ראיונות אישיים רק עם 15 מתוכם.

במהלך הראיונות המרתקים עם האנשים המוכשרים האלו דיברנו על הרגשות שמתעוררים בשילוב הבינה בתהליכי למידה ועלה עושר של רגשות חיוביים ומקדמים בעוצמות גבוהות במיוחד – התלהבות, סקרנות, מסוגלות, עניין, כיף, התרגשות, מוטיבציה, הנאה, תשוקה, אהבה, ביטחון, פרץ יצירתיות. עלו גם רגשות כמו חשש או ספקנות אבל הם לחלוטין לא עוצרים את ה״חריגים החיוביים״ שלנו מלהצליח במה שהם עושים.

שאלנו את החריגים על יישומים וגיבשנו רשימה של עשרות כלים. כפי שהם מספרים: ״מאז נובמבר 2022 אין יום שלא נולד יישום חדש וכשהם קמים בבוקר, או בטעות מתעוררים באמצע הלילה, דבר ראשון הם פותחים את המחשב מחפשים את היישום,, לומדים ומתנסים״. את היישומים הם בוחרים בהתאם למטרה ולא לפני שהצליבו כמה יישומים ובחרו את זה שנותן את התוצר הטוב ביותר.

לגבי השימושים – עולם ומלואו, עשרות דוגמאות של שימושים כיד הדמיון. ביטויים ויזואליים למסכות ומשלוחי מנות בפורים, לפרשת השבוע, לתחושות ורגשות אחרי ה- 7 באוקטובר, דמויות היסטוריות, תהליכים מדעיים, יצירת עיתון, עבודות חקר וניתוח, מבחנים בתצורת תשבץ ועוד ועוד אבל מה שברור שהם הופכים את הלמידה למשהו אחר – מהקניית ידע להקניית מיומנויות אישיות ומקצועיות וערכים חינוכיים כמו – למידה עצמאית, יכולות ניתוח, חשיבה יזמית, חדשנות, עבודת צוות, מעורבות חברתית.

אז יש רגשות ויש רשימת יישומים ואוסף שימושים, אבל מה ההשפעה שנוצרת בשילוב של הבינה בתהליכי הלמידה? ה״חריגים החיוביים״ הצביעו על השפעות מיטיבות:

  • עצם השימוש בכלי בינה מייצר התלהבות, סקרנות, עניין ומוטיבציה ללמידה.
  • פרסונליזציה של הלמידה ויכולת לגשר על פערי ידע, שפה, קשיי למידה.
  • פינוי זמן וקשב של הלומד ושל המלמד לטובת תהליכי למידה משמעותיים והקניית מיומנויותֿ.
  • טיוב תוצרים.
  • מישוב מיידי ולמידה בסמוך לטעות.
  • מיצוי ההבנה – הבינה הופכת להיות study buddy – אפשר לקיים איתה סיעור מוחות, הבינה זמינה בכל שעה, בכל מקום, אפשר לשאול אותה אינספור שאלות כדי למצות את ההבנה.

לגבי העוצמה של ההשפעה –  זה, הם אמרו, תלוי במוטיבציה שאיתה מגיע הלומד לתהליך הלמידה.
אם רוצים רק תוצר וציון, הבינה תיתן את זה אבל לא תהיה השפעה אמיתית על ההבנה והתפיסה.
לעומת זאת, אם הלומד יגיע עם מוטיבציה ללמידה – ההשפעה תהיה בשיאה.

הכל ככ מושלם
!!!האם זו ״אהבה עיוורת״ ???

כדי להבין שאלנו על אתגרים וגילינו שה״חריגים״ שלנו מאוד מפוכחים – אספנו רשימה ארוכה של אתגרים מכל הסוגים – ברמת הפרט, ברמת המערכות, ברמת המדיניות.

עכשיו כשהיו לנו כל הנתונים, פיצחנו ביחד עם ה״חריגים החיוביים״ את סודות ההצלחה שלהם וכמו שאומר השיר של אריק אינשטיין ״הוא בכלל לא ידע שהוא כזה…״ גם חלק מה״חריגים החיוביים״ הבינו רק תוך כדי הראיונות כמה הם ייחודיים ושהם למעשה סוכני שינוי בעיצומה של מהפיכה דרמטית שמביאה איתה הבינה המלאכותית.

מה סודות ההצלחה אתם שואלים?
מה ה״חריגות החיובית המותאמת״ שאם נאמץ אותה וננחיל אותה נקצור הצלחות נוספות ונטמיע בצורה אפקטיבית בינה מלאכותית בתהליכי למידה?  הנה הם לפניכם:

  • השלמה – הבנה שהבינה פה בשביל להישאר.
  • יכולת לדבר עם הבינה – אוריינות דיגיטלית וטכנולוגית, אימוץ חשיבה מחשובית.
  • אומץ ואמונה – התלהבות, סבלנות, תעוזה.
  • חשיפה ולמידה – התעדכנות, התנסות, חיבור לקהילות שיתוף ידע.
  • שמירת העליונות של הגורם האנושי ושימור גישה ביקורתית – בחינת תוצרי הבינה.
  • שימוש בבינה רק באופן תואם את המטרה הרצויה ורק אם יש ערך בשימוש בבינה.
  • יצירתיות וגמישות – התאמות מהירות של שיטות הלמידה כדי לשמור על ערך הלמידה ולשדרגה.

הצגנו את תוצרי המחקר ב 7.4.24 בכנס הועידה השנתית של לשכת טכנולוגיות המידע בישראל/מסלול טכנולוגיות חדשניות בלמידה והם עוררו עניין רב בקרב הקהל, בין היתר, בזכות המתודולוגייה ששוב מנצחת.
חלק מה״חריגים החיוביים״ נכחו בכנס ושמעו גם הם את ההרצאה וב 7.5.24 מתוכנן עבורם ארוע הוקרה והערכה על השתתפותם במחקר ועל תרומתם המשמעותית לתהליכי הטמעה אפקטיבית בתהליכי למידה
.

 

רונית הירש, יועצת ארגונית, קבוצת ד״ר עדנה פשר
ירדן פשרל, פרקטיקנית, קבוצת ד״ר עדנה פשר

 

 

Posted in ניהול ידע וחדשנות.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *