כחוקרת מטעם קבוצת ד”ר עדנה פשר אני לוקחת חלק בפרויקט TRUST של האיחוד האירופי. במסגרת הפרויקט אני חוקרת יצירה, תחזוקה ושגשוג של קהילות בערים חכמות, באמצעות מתודולוגיות כמו קהילות מעש (Practice of Community ) ולמידה חברתית (learning Social), ובוחנת יצירת פלטפורמה מבוססת בלוקצ’יין לשם כך.
אני מסכמת כעת שבוע ראשון בעיר מצ׳רטה שבאיטליה, אליה נשלחתי מטעם הפרויקט, וכבר נחשפתי לייחודיותה וחדשנותה של העיר, המונה כ40 אלף תושבים בסך הכול. עולות בי בשלב זה לא מעט מחשבות על הקשר העמוק בין מסורת, חדשנות ואמון בקהילה, שבאים לידי ביטוי כאן בצורה מעוררת השראה.
בחרתי לשתף בשלוש תובנות מרכזיות מתוך הפעילות הענפה בעיר, שיכולות להאיר לנו את הדרך ושכדאי לשקול לאמץ לכבוד השנה החדשה.
מה אנחנו יכולים ללמוד מהעיר מצ’רטה על חיזוק קהילות, למידה לאורך החיים וחדשנות?
1. שיתוף פעולה כבסיס לחדשנות חינוכית וחברתית במצ’רטה, שיתוף הפעולה בין התושבים, האוניברסיטה ורשויות העיר הוא חלק מרכזי מחיי היומיום. האוניברסיטה במצ׳רטה שמה לה תפקיד נוסף )״משימה שלישית״(, מלבד השכלה גבוהה ומחקר, והיא לתרום לפיתוח החברתי, התרבותי והכלכלי של החברה בה האוניברסיטה פועלת, על ידי יישום, שיפור והפצת ידע, ובאמצעות קשר ישיר עם הסביבה והגורמים השונים בה.
במסגרת המשימה השלישית, האוניברסיטה פועלת בין היתר באזורים הבאים: יוזמות עסקיות, מיקור חוץ, מעורבות ציבורית, פעילויות הקשורות למורשת התרבותית )כגון חפירות ארכיאולוגיות ומוזיאונים( ויוזמות בתחומי למידה לאורך החיים.
2. חיזוק והקניית כלים לדור העתיד בדרכים יצירתיות במסגרת המיזם הייחודי ”בונים את העתיד” שהתקיים במצ’רטה, השתתפו למעלה מ600- תלמידים ו300- הורים מחמישה בתי ספר בעיר, לצד גורמים רבים נוספים מתחומי החינוך, האקדמיה, הפסיכולוגיה והאומנות. המיזם, שארגן בין השאר פסטיבל חינוכי והציג תערוכה אינטראקטיבית, נועד לחזק את מניעת ההתמכרויות בקרב הדור הצעיר באמצעות פעילויות חינוכיות שונות.
הפרויקט נמשך במשך שנתיים )2018/2019 ו2019/2020-( בשיתוף פעולה עם העירייה ועם מחלקת ההתמכרויות האזורית, במטרה להעניק לצעירים כלים להתמודדות עם אתגרי החיים. המיזם כלל מגוון פעילויות חינוכיות ויצירתיות, כגון עיצוב מחדש של מרחבים ציבוריים בעיר, שדרוג תחנות אוטובוס, ועיצוב ספסלים צבעוניים. בשנה השנייה התמקדה העבודה בנושא המסע, כמטאפורה לשינויים בחיים ולמעבר בין שלבי חיים שונים. הפרויקט נחשב להצלחה בזכות השיתוף הקהילתי הרחב, וההבנה שמניעת התמכרויות מתחילה בבניית כישורי חיים וחיזוק קשרים חברתיים ורגשיים.
3. למידה קהילתית ככלי לצמיחה משותפת הלמידה מהסביבה ומחברי הקהילה היא חלק בלתי נפרד מהדינמיקה העירונית כאן. תושבי מצ’רטה מתקדמים יחד באמצעות למידה הדדית ושיתוף ידע – דוגמה ייחודית ומרתקת לכך היא פסטיבל שנתי שקורה בעיר. פסטיבל ”סקארבו” שקורה בעיר מידי שנה הוא הפסטיבל הראשון באיטליה שמציע פעילויות חינוכיות וסדנאות מגוונות – תיאטרון, איור, מוזיקה, ריקוד, מחזור יצירתי ועוד. הפסטיבל נועד להוות הזדמנות לצמיחה משותפת ופעילה במסגרת חינוכית רחבת היקף, ומשתף פעולה עם גופים,
עמותות, אנשי מקצוע ומוסדות מקומיים. המטרה המשותפת היא להציע לתושבי העיר הזדמנויות משמעותיות להתפתחות, תוך כדי הנאה. הפסטיבל ממלא את רחובות וכיכרות מצ’רטה בחיוכים, רעיונות ויצירתיות. במהלך ימי הפסטיבל, אתרים במרכז ההיסטורי של העיר מתמלאים חיים, ומציעים מגוון רחב של סדנאות חינוכיות ופעילויות חוץ. הפעילויות מיועדות בעיקר לילדים ונוער, אך מומלצות בחום גם למבוגרים. ייחודו של הפסטיבל טמון בשאיפה לשלב תאוריות חינוכיות מגוונות וליצור מרחב עירוני שבו החינוך והכיף שזורים זה בזה, ליצירת קהילה לומדת וצומחת יחד.
אאחל לסיום שנה טובה לכולנו, עם תחושות של חיבור והתחדשות ועם תקווה גדולה להשבת כל חטופינו הביתה ושיקום כל הקהילות שנפגעו בעקבות המלחמה.
*הכותבת היא חוקרת שנמצאת באיטליה במסגרת פרוייקט של האיחוד האירופי – טראסט