אקוסטים

גשר בין תעשייה לחינוך: מודל ייחודי לחדשנות פדגוגית בעידן המשתנה / מאת: אושרית מרין פרביאש

אקוסטים

כיצד קבוצת פשר מובילה מהפכת למידה משמעותית דרך שיתופי פעולה בין-מגזריים?

​בעולם המשתנה במהירות של המאה ה-21, נדרשת חשיבה מחודשת על האופן בו אנו מכשירים את הדור הבא להתמודד עם אתגרי העתיד. במסגרת הפרקטיקום שלי בקבוצת פשר, זכיתי להוביל תהליך ייחודי המחבר בין עולם התעשייה למערכת החינוך, תוך יצירת מודל פדגוגי המשלב חינוך מתקדם עם יזמות טכנולוגית וקיימות סביבתית – פרויקט ECOSTEAM.
מהו ?ECOSTEAM
ECOSTEAM הינו מיזם חדשני הממומן על ידי תוכנית +Erasmus של האיחוד האירופאי, המקדם חינוך בר-קיימא באמצעות מתודולוגיות STEAM. הפרויקט יוצר מרחב ייחודי לשיתוף פעולה בין ערים אירופאיות, רשויות מוניציפליות ומוסדות חינוך, תוך התמקדות בטיפוח מודעות סביבתית, פיתוח גישות למידה מעשיות, ויצירת רשת שיתופית בינלאומית המחברת בין אקדמיה, תעשייה ומערכת החינוך. בלב הפרויקט עומדים ארבעה תחומים אסטרטגיים: ניהול מים בר-קיימא, כלכלה מעגלית, אנרגיה מתחדשת, וניידות עירונית חכמה – תחומים המהווים צומת מרכזי בין אתגרי הקיימות לבין חדשנות טכנולוגית.
תרומת קבוצת פשר למחקר ולפרויקט
ד”ר עדנה פשר, בעלת הפירמה, יצרה את השותפות האסטרטגית המקורית עם חברת מקורות ובמסגרת הפרקטיקום שלי הייתי אחראית על החיבוריות לבית הספר הולץ והליווי המקצועי השוטף. התרומה הייחודית של קבוצת פשר לפרויקט ECOSTEAM הובלת יישום מתודולוגיית PBL (למידה מתוך עשייה) שאפשרה לתלמידים ללמוד תוך כדי התמודדות עם אתגרים אמיתיים.
במסגרת הפיילוט הישראלי, שילבנו את הידע המקצועי שלנו ביצירת חיבורים אסטרטגיים בין מוסדות חינוך לתעשייה, ובפיתוח מודל יישומי שהוכיח את עצמו בתוצאות מרשימות. הפרויקט כלל בניית מתודות בתחום ה-STEAM הנוגעות לנושא המים, ובחלקו האחרון התקיימה תחרות בינלאומית בה השתתפו התלמידים מול יותר מ-25 תיכונים מרחבי אירופה.
מן התיאוריה אל המעשה: חיבור משמעותי בין תעשייה לחינוך
במסגרת העבודה השותפת חשתי התרגשות רבה כשראיתי כיצד שיתוף הפעולה מאפשר לתלמידים להיחשף לעולם המים בישראל באמצעות סיורים וכנסים מקצועיים. המפגש עם אנשי השטח והמומחים הפך את הלמידה למוחשית וחיה.
בשלבים המתקדמים של בניית המיזם, ארגנו יום שיא במטה חברת מקורות בתל אביב, בו ליוו דוקטורים ומהנדסים את התלמידים בהגדרת ודיוק המיזם שלהם. ההתרגשות שאחזה בי כשראיתי את המפגש הזה הייתה עצומה – מומחים המובילים בתחומם יושבים לצד תלמידי תיכון, מקשיבים לרעיונותיהם, מעירים, מכוונים, ומתלהבים יחד איתם. זה היה רגע מכונן שהדגיש בעיניי את העוצמה של שיתוף פעולה אמיתי בין עולם החינוך והתעשייה.
האתגר בפרויקט לא נבע מחוסר בידע אקדמי או ביכולות – בית הספר הולץ ידוע במצוינות ובאיכות התלמידים והמורים שלו. האתגר האמיתי היה בתהליך הליווי של התלמידים והצוות החינוכי בשלבי היזמות, בפיתוח החשיבה העסקית, ביצירת קונספט מוצרי שלם. שמחתי לראות כיצד, עם הכוונה נכונה והדרכה מקצועית, לא רק התלמידים, אלא גם המורים שהדרכתי במסגרת הפרויקט, עברו תהליך עמוק של למידה – מהתיאוריה למעשה, מרעיון לפתרון, מכיתת הלימוד לעולם האמיתי. זו הייתה זכות גדולה עבורי להיות חלק מהתהליך המעצים הזה.
לאורך התהליך כולו, בנינו מערך למידה אינטר-דיסציפלינרי המשלב מגוון תחומים, תוך יישום PBL המעניקה לתלמידים בעלות על תהליך הלמידה ומעודדת פתרון בעיות בין-תחומי. במקביל, הטמענו את מסגרת העולם ככיתה (OWOC) המאפשרת לתלמידים לחוות למידה בהקשרים אותנטיים מחוץ לכותלי בית הספר. שילוב המתודולוגיות הללו עם הפרויקט בהולץ יצר מרחב למידה ייחודי, בו התלמידים לא רק נחשפו לידע תיאורטי, אלא גם פיתחו מיומנויות של ניהול פרויקטים, עבודת צוות, תקשורת בינלאומית, עמידה בלוחות זמנים וחשיבה ביקורתית, ונחשפו לעולם היזמות והטכנולוגיה – כל זאת תוך קידום פתרון לאתגר אמיתי בתחום ניהול המים.
חדשנות ישראלית בזירה האירופאית: פרויקט AquaCount
ארבעה תלמידים מוכשרים מבית הספר הולץ – לאה עקיבא, שון סקליגה, נויה מנצור ועדי ששון – בשיתוף פעולה עם מורים מובילים – דב הוכמן, אורית להב והמנהלת שאצלה גם השמיים הם לא הגבול, שרית מלמד, הובילו מיזם מרשים שעסק בבעיה עולמית אמיתית. בליווי שלנו ובשיתוף חברת מקורות, הם חקרו לעומק את משבר המים העולמי ומשק המים בישראל, ופיתחו פתרון חדשני: AquaCount – מערכת חכמה המשנה את אופן צריכת המים הביתית.
הפתרון שפיתחו משלב טכנולוגיה מתקדמת עם תפיסה חברתית-סביבתית: המערכת החכמה שפיתחו מציגה נתוני צריכת מים בזמן אמת, מעלה מודעות לדפוסי שימוש, ומציעה חוויית משתמש חברתית המעודדת חיסכון במים. החדשנות של המיזם אינה רק בפתרון הטכנולוגי, אלא בגישה המעשית לשינוי התנהגותי בצריכת משאבים.
לצעוד עם התלמידים האלה ברחובות פירנצה ההיסטורית היה עבורי חוויה מרגשת במיוחד. מעבר לתחרות עצמה, התלמידים זכו לחוות טיול מרתק בעיר האיטלקית היפהפייה – לחוש את ההיסטוריה, ליהנות מהאוכל האיטלקי המשובח, ולהתרשם מהאמנות והתרבות ממקור ראשון. בבית הספר גלילאו, שאירח את המשלחות לאירועים ומפגשים בין התחרויות, התלמידים והמורה המוביל דב הוכמן זכו להציג את הפרויקט בהתלהבות רבה, ולהכיר תלמידים מבתי ספר נוספים מרחבי אירופה וליצור קשרים מעבר לגבולות.
התחרות התקיימה בתאריך 13.3.2025 במסגרת כנס DIDACTA היוקרתי – אחד מהכנסים החשובים בעולם בתחום החינוך והחדשנות הפדגוגית. בתחרות הוקרן הסרטון השיווקי של הפרויקט בפני מאות אנשים, והשופטים הביעו התפעלות עמוקה מתהליך העומק שהתלמידים עברו, מהשיתוף המשמעותי עם חברת מקורות, ומהליווי המקצועי של צוות המורים. כשהוכרזה זכייתם במקום השני, ההתרגשות הייתה עצומה. התלמידים עלו לבמה נרגשים לקבל את הגביע וזכו למחיאות כפיים סוערות, ואני חשתי גאווה שקשה לתאר במילים.
מה שהיה מרגש במיוחד, דווקא בימים מאתגרים אלו למדינת ישראל, היה לראות כיצד השם של המדינה שלנו זוכה לאהדה ולפרגון בזירה האירופאית. הנציגים מהמדינות האחרות ניגשו אל התלמידים והמורה המוביל בהערכה רבה והתעניינו בפרויקט ובתהליך שעברו. לא בכל יום תלמידים בני 15 זוכים לטוס לפירנצה, לייצג את ישראל בתחרות אירופאית יוקרתית, ולחזור הביתה עם הישג משמעותי כל כך וחוויה מעצימה שלא ישכחו כל חייהם ושתעצב את הווייתם כיזמים עתידיים. בימים אלו, לאור ההצלחה המשמעותית, נבחנת האפשרות להוצאת פטנט שיאפשר להפוך את הרעיון החדשני שלהם למוצר מסחרי שישמש בתים רבים.
מבט לעתיד: חיבור משמעותי בין חינוך ותעשייה
המסע עם בית הספר הולץ, חברת מקורות ופרויקט ECOSTEAM הדגיש בעיניי את הפוטנציאל האדיר הטמון בחיבור נכון בין עולם החינוך והתעשייה. ליווי הפרויקט חידד אצלי את ההבנה כי כאשר יוצרים את החיבורים הנכונים ומאפשרים למורים, לתלמידים ולצוות החינוכי את הזמן להתעסק בעיקר, התוצאות הן מרשימות ובעלות השפעה ארוכת טווח.
המפתח להצלחת חיבור זה נעוץ במספר עקרונות חיוניים: יצירת שפה משותפת ובלתי פורמלית בין מחנכים, תלמידים ומומחים מהתעשייה; פיתוח תהליכי יזמות המותאמים לעולם החינוכי ולצורכי בית הספר; פיתוח מיומנויות המאה ה-21 דרך התמודדות עם אתגרים אמיתיים ופתרון בעיות; ויצירת חוויות למידה משמעותיות התורמות לתחושת המסוגלות והעצמה של התלמידים.
היבט קריטי נוסף בהצלחת הפרויקט היה שילוב מקצועי של מתודולוגיות למידה מתקדמות. ליווינו את בית ספר הולץ תוך הטמעה מדויקת של PBL (למידה מתוך עשייה) ומודל OWOC (העולם ככיתה). מתודולוגיות אלו, כשהן מיושמות בצורה מקצועית ומותאמת לאתגר הספציפי, לחזון ולתרבות הארגונית של בית הספר, יוצרות את התשתית הפדגוגית החיונית להצלחת פרויקטים מורכבים ורב-תחומיים.
ליווי אפקטיבי של תהליכים חינוכיים כאלה דורש הבנה מעמיקה של מערכת החינוך, היכרות עם תהליכי חדשנות ויזמות, והכרת מתודולוגיות למידה מגוונות. כשכל אלה משתלבים יחד, התוצאות מורגשות בכל המעגלים המעורבים.
ההשפעה העמוקה ביותר נראית אצל התלמידים, שמפתחים מיומנויות ותחושת מסוגלות; אצל המורים, שמרחיבים את ארגז הכלים הפדגוגי שלהם; ואצל התעשייה, שנחשפת לרעיונות חדשים ולדור העתיד.
הצלחת מיזם ECOSTEAM והזכייה של בית הספר הולץ אינה מקרית – היא תוצאה של עבודה שיטתית, מחויבות לתהליך, והטמעה מקצועית של מתודולוגיות למידה חדשניות. הישג זה משקף את המאמץ המשותף של התלמידים והמורים כאחד. אני מאמינה שמודל זה יכול להתרחב ולהעשיר מוסדות חינוך נוספים ותחומי תוכן מגוונים, ולתרום משמעותית לטיפוח ההון האנושי העתידי של ישראל.
________________________________________
*הכותבת אושרית מרין פרביאש היא יועצת ארגונית מתמחה oshrit@pasher.co.il

Posted in מנהיגות.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *